A Tulajdonosok többsége sajnos nincs azzal tisztában, hogy a Társasház beszámolója és költségvetése határozza meg a közös költség összegét. Ezt minden tulajdonos a Beszámoló Közgyűlésen tudja befolyásolni, ami egyben az egyik legfontosabb Fórum a Társasház ügyeinek megtárgyalására. Ha Ön sokallja a Közös Költséget akkor olvasson tovább, hogy megtudhassa hogyan befolyásolhatja a Közös Költség összegét. A Társasházi Törvény 35§(1) bekezdése alapján a Társasház előző évre vonatkozó beszámolóját és költségvetését Beszámoló Közgyűlés keretein belül a Közös Képviselőnek ismertetnie kell a tulajdonosokkal – akiknek azt el kell fogadniuk – legkésőbb minden év május 31-ig. Amennyiben a Szervezeti és Működési Szabályzat másképpen rendelkezik, abban az esetben a Beszámoló Közgyűlést az abban szereplők szerint május 31. előtt kell megtartani. A Beszámoló Közgyűlésre a meghívót a közgyűlést megelőzően 8 nappal kell a tulajdonosoknak kézbesíteni a Szervezeti és Működési Szabályzatban – továbbiakban SZMSZ – foglaltaknak megfelelően.
A meghívó kézbesítésére 2 fő szabály van:
- Amennyiben a tulajdonos a társasházban lakik akkor általában a postaládába dobja be a meghívót a Közös Képviselő, de igazolnia kell annak megtörténtét.
- Amennyiben nem lakik a társasházban a tulajdonos – más az értesítési vagy levelezési címe – abban az esetben ajánlott levél formájában 10 nappal a közgyűlés időpontját megelőzően kell postára adni a meghívót tartalmazó levelet.
Meghívónak tartalmaznia kell:
- Beszámolót
- Költségvetést ami tartalmazza az előző évi tervet és tényt, illetve a következő év költségvetési tervezetét.
- Minden olyan információt melynek segítségével a tulajdonosok átlátják a beszámolót és a költségvetéseket.
Nézzük részletesen, hogy mit tartalmaz a Társasház beszámolója és költségvetése:
TÁRSASHÁZ BESZÁMOLÓJA
A Társasház működéséről, vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről az üzleti év könyveinek zárását követően, a közös képviselő a számviteli törvényben meghatározott könyvvezetéssel alátámasztott beszámolót köteles készíteni. A társasházak működését szabályozó Társasházi Törvény 48.§(1) pontja határozza meg a beszámoló minimális tartalmát. Magának a beszámolónak megbízható és valós képet kell adnia a társasház vagyonáról annak összetételéről(eszközeiről és forrásairól) pénzügyi helyzetéről és tevékenysége eredményéről.
A Társasház beszámolójának tartalmaznia kell:
- Tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként.
- Tervezett és tényleges bevételeket források szerint.Itt fel kell tüntetni részletesen azokat a követeléseket amik még nem teljesültek, feltüntetve azokat az intézkedéseket is amit a behajtás érdekébe tett a Közös Képviselő.
- 1-es és 2-es pont különbségének záróegyenlegét a pénzkészletek részletezésével és kezelési helyének feltüntetésével.
- A társasház tulajdonát képező vagyontárgyak tárgyi-eszköz leltárát.
- A tárgyévhez tartozó közösséget terhelő kötelezettségeket.
- Közös költség összegét az SZMSZ-ben lévő felosztás szerint – tulajdoni hányad, lakás területe szerint, egyéb -.
- Rezsicsökkentésből eredő megtakarításokat és a megtakarítás összegének felhasználását.
TÁRSASHÁZ KÖLTSÉGVETÉSE
Minden társasház csak akkor működik jól, ha a Közös Képviselő előre megtervezi a társasház várható bevételeit és kiadásait, vagyis költségvetést készít. A költségvetés nem más mint az adott év pénzügyi terve ami előirányzatként tartalmazza a teljesítendő kiadásokat és a várható bevételeket. A Társasházak költségvetésének tervezésére úgynevezett “Bázis” alapú tervezést használ a Közös Képviselő. Ez azt jelenti, hogy a tervévet megelőző év tényadatait bázisként kezeljük és ehhez képest tervezzük a tárgyévi változásokat. A költségvetést pénzforgalmi szemlélettel úgy kell elkészíteni, hogy az jól érthető,átlátható és költség-orientált legyen. A Társasházak működését szabályozó Társasházi Törvény 47§-a határozza meg a társasházakban elkészítendő költségvetési javaslat minimális tartalmát.
A költségvetésnek tartalmaznia kell:
- A közös tulajdonnal kapcsolatos várható bevételeket és kiadásokat költségnemenként.
- A tervezett üzemeltetési, karbantartási és felújítási munkákat,
- A közös költséghez való hozzájárulás összegét – a tulajdonostársak nevének feltüntetésével – a külön tulajdonban lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek szerinti bontásban.
A tulajdonostársak nevének feltüntetése a Társasházi Közös képviselő által készített táblázatban személyes adatnak minősül, azonban az ezzel kapcsolatos adatkezelés és nyilvánosságra hozatal nem tekinthető jogellenesnek mert az törvényi előíráson alapul. Vagyis a Közös Képviselő feltüntetheti a hátralékos tulajdonos nevét és tartozásának összegét, de csak a Beszámolóhoz kapcsolódóan. Például egy RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉSEN ezeket az adatokat nem tárhatja a Közös Képviselő a többi tulajdonos elé, mert ezzel megsérti a hátralékos tulajdonos személyiségi jogait. Az éves költségvetés elkészítésekor javaslatot kell tennie a Közös Képviselőnek a közös tulajdon hasznosítására és az esetleges felújításokra, illetve fel kell hívnia a tulajdonosok figyelmét a törvényi kötelezvényekre amennyiben annak anyagi vonzata is van.
A Számvizsgáló Bizottság Szerepe:
A Társasház Beszámolója és Költségvetése az alapja a Társasház működésének. Elkészítése a Közös Képviselő feladata, de a Társasházi Törvény rendelkezése alapján a Számvizsgáló Bizottság tagjainak jóvá kell hagyniuk a Társasház Beszámolóját és Költségvetését. Ez azért fontos, mert nekik van ellenőrzési jogkörük és ők tudják azt leellenőrizni, hogy az egyes sorokban lévő számok valós adatokat tartalmaznak-e? Az ő feladatuk az is, hogy ellenőrizzék, hogy a Közös Képviselő a szerződés szerinti összegeket fizette-e ki. A Számvizsgáló Bizottság a tulajdonosok esszenciája. Az ő feladatuk a Társasház Beszámolója és Költségvetése fölötti folyamatos ellenőrzés. Amennyiben az ellenőrzés megtörtént akkor a Beszámoló és a Költségvetés valódiságát aláírásukkal igazolják. Ebből tudja a többi tulajdonos, hogy a Társasház Beszámolója és Költségvetése valós tényeken alapul.
3 fontos dolog, hogy amire figyelnünk kell a Társasház Beszámolója és Költségvetése kapcsán:
Legfontosabb dolog amire figyelnie kell minden tulajdonosnak az, hogy egy költségcsoport egy sor. Sok tulajdonos átsiklik azon amikor a Közös Képviselő egy költséget több sorban tünteti fel. Feltünteti a nettót, majd más sorban az Áfa-t illetve az egyéb költségeket. Minden költséghez egy jogcímet kell hozzárendelni. Így ha van olyan jogcím,hogy kezelési díj, közös képviselet díja, ügyviteli költség ezek mind egy költségcsoportot, a Közös képviselő szolgáltatásának díját jelentik, amit nem túl korrekten a közös képviselő szándékosan tüntetett fel több sorban. Figyeljen oda, mert ez nem más mint burkolt és nem jóváhagyott áremelés.
Egyszer tulajdonosként szembesültem ezzel a problémával. Az akkori közös képviselő 44.000 Ft + Áfa helyett összesen 124.000 Ft + Áfát számolt fel havonta Közös képviseleti díjként. Ez egy évben több mint 1,3 millió forinttal több mint ami a szerződésben szerepel. Az SZVB nem ellenőrizte le a beszámoló és költségvetés dokumentumait. Amikor erre fény derült, akkor az egyik tulajdonostársammal több évre visszamenőleg átnéztük a költségvetéseket és kiderült, hogy 7 évig folyamatosan magasabb kezelési díjat számolt el a Közös Képviselő mint ami a szerződésben szerepel. Természetesen leváltottuk.
Második fontos dolog, hogy a közös képviselő olyan költséget számol el a beszámoló és költségvetés alkalmával aminek nincs valós alapja. Gondolok itt arra,hogy sokszor szoktak feltüntetni olyan munkákat – csőtőrés, eresz tisztítás, dugulás elhárítás, nagytakarítás – ami szinte ellenőrizhetetlen. Ezt úgy kerülheti el ha KORREKT ÉS BECSÜLETES Közös Képviselőt választ.Azt azért tudnia kell, hogy az aki pár száz forintért vállalja a Közös Képviseleti feladatok ellátását, az nem ez a kategória.
Harmadik fontos dolog, hogy figyelmesen átnézzük a költségvetés azon sorait ahol a kifizetetlen számlákat tünteti fel a közös képviselő. Ellenőrizze, hogy azok valóban nem lettek kifizetve. Gondolok itt szintén a Közös Képviselet és a víz-gáz- villanyszerelők kifizetetten számláira. Ön is tudja, hogy nincs olyan szolgáltató aki úgy dolgozna, hogy ne kérne pénzt a munkájáért, illetve, hogy a munka elvégzése után ne akarná szinte azonnal megkapni a pénzét. Tehát ha ilyen sorokat talál, kérdezzen rá bátran. Hiszen az Ön pénzéről van szó.
Ajánlom figyelmébe pályázati oldalunkat. Itt megnézhet pár aktuális pályázatot.
Copyright protected by Digiprove © 2015